גרינר ושות' | משרד עורכי דין, מגשר ונוטריון | רחוב נתנזון 5, חיפה | טל: 04-8622248 | פקס: 04-8622249 |

שימוע לפני הפסקת עבודה
שימוע לפני הפסקת עבודה

הרבה אנשים אינם יודעים כי במקרים בהם המעסיק מחליט לפטרם, קיימת להם זכות לשימוע בטרם הפסקת עבודתם. להלן יובאו הנקודות חשובות אותן יש לדעת אודות הליך זה.

מהו שימוע?

שימוע כשמו כן הוא, מאפשרים לאדם להשמיע את דברו בטרם מתקבלת החלטה. הליך כזה מוכר בתחום הפלילי-ציבורי (כדוגמת השימוע שבוצע לנשיא לשעבר קצב בטרם העמדתו לדין), בתחום המנהלי וכן בתחום דיני העבודה, כאשר מעסיק מחליט לפטר או מחליט החלטה משמעותית אחרת בתחום העבודה כלפי מי מעובדיו.

הליך השימוע בדיני העבודה החל במגזר הציבורי ו"יובא" על ידי בתי הדין לעבודה גם למגזר הפרטי. מטרת ההליך הינה כי המעסיק ישמע בנפש חפצה מה יש לעובד לומר בטרם ייערך שינוי מהותי בתנאי עבודתו ו/או בטרם הוא יפוטר מעבודתו ולתת למעשה לעובד הזדמנות למסור את עמדתו למעסיק. כך יוכל, במקרים מסויימים, העובד למנוע את פיטוריו או את השינוי המהותי אותו מבקש המעסיק לבצע. החלטה מכריעה לגבי המשך העסקתו בחברה. בישראל יש כמה סיבות בגינן מחליטים לעשות שימוע לעובד:

שימוע במקום העבודה

בשיחת השימוע המעסיק חייב לתת לעובד אפשרות להשמיע את כל מה שהוא רוצה להשמיע, בקשר לכוונת המעסיק לסיים או לשנות את אופי עבודתו. בין אם כוונת המעסיק לפטר נובעת מחוסר פרודוקטיביות של העובד בעבודה, או מיחס שלו אל העובדים האחרים או אל המנהלים, או מכל פעולה אחרת שגרמה למעסיק לשקול את פיטוריו, על המעסיק לשמוע בנפש חפצה את טיעוני העובד ולשקול אותם ברצינות בטרם מתקבלת החלטה סופית מצידו.

הדין קובע כי אין לפטר עובד ללא שימוע. חשוב לדעת שעובד אשר מוזמן לישיבת שימוע יכול להסתייע בנציג מטעמו, בין אם בעורך דין, בין אם נציג הסתדרות, חבר ועד עובדים או כל אדם אחר.

שימוע לפני הפסקת עבודה – חשוב לדעת

 

  • זימון מיידי – אם קיבלתם הזמנה לשימוע מיידי או תוך פרק זמן קצר אשר אינו עולה על 24 שעות,  הליך זה אינו תקין, שכן על המעסיק לתת אפשרות לעובד להתכונן לישיבת השימוע.
  • ישיבת השימוע צריכה להיות מתועדת בפרוטוקול בכתב, אשר משקף את אשר נאמר בישיבה ואשר נחתם בסיום הישיבה גם ע"י המעסיק וגם ע"י העובד (כל צד מקבל עותק מהפרוטוקול).
  • פיטורים מיד בתום ישיבת השימוע אינם פיטורים כדין. על המעביד לשקול את הפיטורים ואת דברי העובד ולא לבצע פיטורים מיד וללא שיקול נוסף.
  • ויתור על שימוע – אם עובד קיבל זימון לשימוע אך הוא אינו מעוניין להמשיך במקום העבודה, מעוניין הוא יוכל לוותר על זכות השימוע. למעסיקים מומלץ במקרה כזה לקבל ויתור כאמור בכתב מן העובד, ע"מ שלא תישמע בעתיד טענה מהעובד לגבי כך שלא ויתר על זכות השימוע.

לסיכום, שימוע היא זכות של כל עובד בטרם הוא מפוטר או בטרם תנאי עבודתו משתנים באופן משמעותי. נוכחותו של עורך דין במעמד השימוע או התיעצות עם עורך דין בטרם מעמד השימוע יכולה לעזור לכם רבות ולהכין אתכם על מנת שתפיקו את המירב מהליך חשוב זה.

מעוניינים לקבל פרטים נוספים אודות הנושא מעורך דין מומחה בתחום דיני עבודה?

טלפנו 052-9400054 ועורך דין מומחה מטעם איל גרינר – משרד עורכי דין | מגשר | נוטריון בחיפה ישמח לעזור לכם. 

האמור לעיל  אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ שכזה ואין בו משום המלצה לנקיטה ו/או הימנעות מנקיטה בהליכים משפטיים ו/או אחרים. כל הקורא/ת מאמר זה מחוייב/ת להיוועץ בעו"ד בתחום הרלבנטי בטרם י/תנקוט בפעולות משפטיות ו/או אחרות כלשהן. כל מי שמסתמכ/ת על האמור במאמר זה עושה זאת על אחריותו/ה האישית והבלעדית והינו/ה אחראי/ת לכל תוצאה בשל הסתמכותו/ה זו, בין אם מדובר בתוצאה ישירה ובין אם בתוצאה עקיפה.

© כל הזכויות שמורות לאיל גרינר – משרד עורכי דין | מגשר | נוטריון בחיפה www.gylaw.co.il