גרינר ושות' | משרד עורכי דין, מגשר ונוטריון | רחוב נתנזון 5, חיפה | טל: 04-8622248 | פקס: 04-8622249 |

פיטורים שלא כדין
פיטורים שלא כדין

פיטורים שלא כדין

זה אולי יפתיע אתכם, אך מעסיקים רבים אינם יודעים איך לפטר עובדים באופן התואם את הוראות הדין והפסיקה.

מתברר, כי מעסיקים רבים אינם יודעים מהו ההליך התקין של פיטורים ובמקרים רבים הפיטורים שמתבצעים הינם פיטורים שלא כדין.

ככלל, החלטת מעסיק על פיטורים צריכה להיות בשל סיבה מוצדקת כזו או אחרת ולא סתם כך. סיבות מוצדקות יכולות להיות, לשם הדוגמא, קיימים קשיים כספיים של המעסיק, צמצומים בארגון, עבודה לא אפקטיבית מצד העובד, אי ציות להוראות המנהלים, עבירות משמעת וכיו"ב.

במקרה כזה, על המעסיק לזמן את העובד לישיבת שימוע – למסור לעובד הזמנה לשימוע בה מפורטת הסיבה בגינה החליט המעסיק לבצע את ישיבת השימוע, להסביר לעובד כי במסגרת ישיבת השימוע יוכל להשמיע את כל טיעוניו וכי הוא יוכל להגיע לישיבה עם מלווה מטעמו לרבות עורך דין בתחום דיני העבודה או כל יועץ משפטי אחר.

במהלך ישיבת השימוע ינוהל פרוטוקול אשר ישקף את הנאמר בישיבה וייחתם בסיומה של הישיבה ע"י המעסיק וע"י העובד. עם תום ישיבת השימוע, על המעסיק לשקול ברצינות ובנפש חפצה את דברי העובד ולא לקבל החלטה במקום אלא לאחר ששקל את כל השיקולים הרלבנטיים.

פיטורים אשר לא מתבצעים בהתאם לאמור לעיל, הינם לרוב פיטורים שלא כדין, אשר בית הדין לעבודה יכולים לבטלם או לחלופין לפסוק לעובדים פיצוי גבוה עקב פיטורים אלה.

הזכות שלכם לעמוד על זכויותיכם

אם הגעתם למסקנה כי המעסיק פיטר אתכם שלא כדין ואתם מעוניינים להישאר בעבודה, הצעד הראשון המתבקש הינו לגרום למעסיק לדעת זאת. הדרך הטובה ביותר לעשות זאת הינה באמצעות מכתב למעסיק מכם או מעורך דין דיני עבודה מטעמכם.

היה והמעסיק מסרב להחזירכם לעבודה, ניתן להגיש תביעה לבית הדין לעבודה אשר תחייב אותו להחזיר אתכם לעבודה ו/או תחייב אותו בפיצוי בגין הפיטורים שלא כדין.

יודגש, כי גם אם הפיטורים הינם מסיבה מוצדקת לכאורה, על המעסיק להתנהל מולכם ולפעול בהתאם להוראות החוק והפסיקה כפי שפורט לעיל.

מה עושים במקרה של פיטורין שלא כדין

אם אכן הגעתם למסקנה כי פיטרו אתכם שלא כחוק, רצוי שתפנו אל עורך דין המתמחה בתחום והיוועצו איתו.

רצוי לשמור כמה שיותר ראיות / מסמכים המעידים על מה שאירע מול המעסיק.

לאחר שתפרטו את השתלשלות העניינים ביניכם לבין המעסיק, ידע עורך הדין לייעץ לכם באשר להליכים אותם עליכם לנקוט, בין אם נסיון להגיע לפשרה עם המעסיק ובין אם פניה לבית הדין האזורי לעבודה והגשת תביעה.

חשוב שעורך הדין שתפנו אליו יהיה מומחה בתחום דיני עבודה ובעל נסיון בתחום דיני עבודה, כך תהיו בטוחים כי הוא מכיר את החוק על בוריו וידע לייעץ, כמו גם לפעול נכונה למיצוי זכויותיכם בכל דרך שהיא.

 

דיני-עבודה

האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ שכזה ואין בו משום המלצה לנקיטה ו/או הימנעות מנקיטה בהליכים משפטיים ו/או אחרים. כל הקורא/ת מאמר זה מחוייב/ת להיוועץ בעו"ד בתחום הרלבנטי בטרם י/תנקוט בפעולות משפטיות ו/או אחרות כלשהן. כל מי שמסתמכ/ת על האמור במאמר זה עושה זאת על אחריותו/ה האישית והבלעדית והינו/ה אחראי/ת לכל תוצאה בשל הסתמכותו/ה זו, בין אם מדובר בתוצאה ישירה ובין אם בתוצאה עקיפה.

© כל הזכויות שמורות לאיל גרינר – משרד עורכי דין | מגשר | נוטריון בחיפה www.gylaw.co.il