גרינר ושות' | משרד עורכי דין, מגשר ונוטריון | רחוב נתנזון 5, חיפה | טל: 04-8622248 | פקס: 04-8622249 |

סקירה משפטית – חוק המזון החדש – עבור ספק מוצרים / ספק גדול של מוצרים
סקירה משפטית – חוק המזון החדש – עבור ספק מוצרים / ספק גדול של מוצרים

חוק קידום התחרות בענף המזון, התשע"ד – 2014 (להלן: "חוק המזון החדש")

כניסה לתוקף: 15.1.2015

 

מטרת החוק: להגביר את התחרות בענף המזון ובתחום מוצרי הצריכה – להפחית את המחיר לצרכן.

האמצעים: הגבלות חמורות על ספקים ובייחוד על קמעונאים, הטלת קנסות כבדים ועונשים פליליים.

השורה התחתונה:       אסור לספקים להשפיע על המחיר לצרכן שקובעים קמעונאים (בעלי חנויות) עבור מוצרים  שלהם או עבור מוצרים של ספקים אחרים.

האיסורים העיקריים:

  1. אסור לספקים להכתיב, להמליץ או להתערב לקמעונאי בעניינים הבאים:

אסור להתערב במחיר לצרכן שהקמעונאי גובה עבור המוצר של הספק. (ס' 7(א)(3)(א) ל חוק המזון החדש).

  1. אסור להתערב בהקצאת שטח מכירה בשיעור כלשהו למצרך של הספק. (ס' 7(א)(3)(ב) ל חוק המזון החדש).

    אסור לספק להתערב בנושא רכישת מצרך שהספק מספק לקמעונאי בהיקף כלשהו מסך רכישות הקמעונאי של המצרך ושל מצרכים תחליפיים. (ס' 7(א)(3)(ג) ל חוק המזון החדש).

  2. אסור לספק התערב ברכישה או מכירה של מצרכים שספק אחר מספק לקמעונאי, לרבות כמויות ויעדי רכישה, שטח המכירה המוקצה להם בחנות וכל תנאי מסחרי אחר. (ס' 7(א)(3)(ד) ל חוק המזון החדש).

אסור להשפיע על סידור המצרכים בחנות. (ס' 7(א)(1)(א) ל חוק המזון החדש).

אסור להכתיב או להמליץ או להתערב בשום דרך בעניין המחיר לצרכן או התנאים שבהם הקמעונאי מוכר לצרכן מצרך שספק אחר מספק. (ס' 5 ל חוק המזון החדש).

אסור להיות צד להסדר עם קמעונאי גדול (דוגמת: שופרסל, יוחננוף, מגה, קשת טעמים) או עם מפיץ שתוצאת אותו הסדר הינה – תמחור אסור (מכירת מצרך במחיר נמוך מהעלות השולית של אספקת המצרך, מכירת מצרכים שסך כל מחירם נמוך מסך המחיר שהספק מציע לקמעונאי הגדול בעד רכישת מספר קטן יותר של יחידות מאותו מצרך). (ס' 8(א) ל חוק המזון החדש).

אסור להתנות מכירת מצרך של הספק ברכישת מצרך אחר של הספק. (ס' 8(ג) ל חוק המזון החדש).

אסור לשלם לקמעונאי גדול בכסף או בשווה כסף (למעט עבור החזר מצרכים , תשלומים שאינם חלק מהתנאים המסחריים, לדוגמא – פיצויים עפ"י דין, תשלומים עבור שירות מכירה ישירות לצרכן ע"י הקמעונאי, בתמורה לתשלום. (ס' 8(ד) ל חוק המזון החדש).

 

ענישה

ענישה פלילית – מאסר של עד שלוש שנים או קנס של עד 2,260,000 ₪ לכל עבירה. (ס' 23 לחוק).

  • עיצום כספי של עד 8% מהיקף המכירות השנתי או 24 מיליון ₪, לפי הנמוך, לכל עבירה. (ס' 27 לחוק).

  • נושאי משרה בתאגיד – חייבים לפקח ולעשות כל שניתן למניעת עבירות על חוק זה. נעשתה עבירה עפ"י חוק זה, חזקה שנושא המשרה הפר את חובתו, אלא אם הוכיח כי עשה כל שניתן כדי למלא את חובתו. העונש – עד 6 חודשי מאסר או קנס של עד 1,130,000 ₪. (ס' 25 לחוק).

     

    גם ובעיקר – לקמעונאים אסור לפגוע בתחרות!

    החוק מטיל על הקמעונאים, על הקמעונאים הגדולים ועל הקמעונאים הגדולים מאד חובות רחבות יותר מאלו שהוא מטיל על הספקים. ההוראות בעניין איסור התחרות דומות, בין היתר אסור לקמעונאים להכתיב או להמליץ או להתערב בדרך אחרת אצל צרכן בעניין המחיר שקמעונאי אחר גובה עבור מצרך, אסור לקמעונאים להיות צד להסדר שתוצאתו תמחור אסור וכיו"ב. כמו כן, ישנן חובות נוספות המוטלות על הקמעונאים, בין היתר בנוגע לסידור המדפים ושטחי המדף שעליו להקצות, הקמעונאים אף חשופים לעיצומים רבים יותר ומוטלת עליהם מכח החוק חובת דיווח רחבה יותר מאשר הספקים.

    מה בכל זאת מותר?

    מותר לספק לתת הנחיות לשם שמירה על תקינות, איכות ובטיחות המוצרים. (ס' 7(א)(1)(ב) ל חוק המזון החדש).

  1. מותר לספק עסוק בסידור של מצרכים הדורשים קירור בחנות של קמעונאי גדול ששטחה הכולל של החנות שלו אינו עולה על 250 מ"ר. (ס' 7(א)(1)(ב) ל חוק המזון החדש).

    עד 14.1.18 יש פטור בכללים על הכתבה או המלצה או התערבות במחיר, כל עוד לא מדובר על הסדרים שעניינם מחיר נקוב לצרכן, מחיר מינימום / מקסימום לצרכן או מחיר מסויים. דהיינו: בינתיים, יש פטור כל עוד לא מדובר על מחיר ספציפי. ** הכללים לא לגמרי ברורים בעניין זה, ועד לקבלת הבהרות מתאימות מהרשות להגבלים עסקיים מומלץ בכלל לא להתעסק עם ענייני מחיר לצרכן מול הקמעונאים **

כמו כן, קיים פטור כאשר המעורבות של הספק מוגבלת להוזלת מחירו של המצרך לצרכן בשיעור של לפחות 5% מהמחיר שהקמעונאי גבה מהצרכן בחנות ערב ההוזלה, ואינה מונעת מהקמעונאי להוזיל הוזלה גדולה יותר או במקרים בהם ניתנת הטבה לצרכן במחיר או ביחידה נוספת מהמוצר. ס' 7(ג) לחוק,כללי קידום התחרות בענף המזון (פטור לפעולות ולהסדרים שעניינם מחיר לצרכן) (הוראת שעה), התשע"ה – 2014.

ניתן לבקש פטור מהממונה על ההגבלים העסקיים על הפעולות המפורטות בסעיפים 7(א), (ב), (ג) לחוק. הפטור יינתן רק אם אין בביצוע הפעולות הללו משום פגיעה בתחרות.

הגבלות סעיף 7(א) [למעט 7(א)(3)(ד) – התערבות במחיר של ספקים אחרים וסעיף 8(א) לחוק לא יחולו על מצרך חדש – מצרך שונה מהותית מהמצרכים הקיימים שלא סופק בישראל בשנה שקדמה לתחילת אספקתו). (ס' 7(ד) ל חוק המזון החדש).

 

חובת דיווח המוטלת על ספק גדול

על ספק המוגדר כ"ספק גדול" (ספק שמחזור המכירות שלו לקמעונאים, או באמצעות קמעונאים, בישראל, בשנת הכספים הקודמת, עלה על 300 מיליון שקלים חדשים, או ספק שהוא בעל מונופולין כמשמעותו בסעיף 26 לחוק ההגבלים העסקיים, לגבי מצרך מסוים שבשלו הוכרז מונופולין) לדווח לממונה, אחת לשנה, עד תאריך 31 למרץ, על מחזור המכירות השנתי שלו לקמעונאים לישראל ובאמצעותם (דיווח לשנת 2014 עד 10 למאי 2014).

 לחלופין –

למסור הצהרה לממונה כי מתקיימים אצל הספק התנאים בהגדרה "ספק גדול" (ספק שמחזור המכירות שלו לקמעונאים, או באמצעות קמעונאים, בישראל, בשנת הכספים הקודמת, עלה על 300 מיליון ₪). (ס' 12 ל חוק המזון החדש).

 

19/2/2015

שותיפם

האמור לעיל  אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ שכזה ואין בו משום המלצה לנקיטה ו/או הימנעות מנקיטה בהליכים משפטיים ו/או אחרים. כל הקורא/ת מאמר זה מחוייב/ת להיוועץ בעו"ד בתחום הרלבנטי בטרם י/תנקוט בפעולות משפטיות ו/או אחרות כלשהן. כל מי שמסתמכ/ת על האמור במאמר זה עושה זאת על אחריותו/ה האישית והבלעדית והינו/ה אחראי/ת לכל תוצאה בשל הסתמכותו/ה זו, בין אם מדובר בתוצאה ישירה ובין אם בתוצאה עקיפה.

© כל הזכויות שמורות לאיל גרינר – משרד עורכי דין | מגשר | נוטריון בחיפה www.gylaw.co.il